logo
Til leieInformasjonOm ossHjemmesideLinkedIn

Informasjon

Leievilkår

STANDARD LEIEBETINGELSER


1. Formål

1.1 Denne avtale regulerer betingelser ved leie av maskiner, utstyr med mer fra EA Solutions AS (”EAS”). Dersom andre betingelser skal gjelde enn de som fremkommer i denne avtale skal disse nedtegnes skriftlig og være inntatt i et særskilt avtaledokument hvor disse leievilkår vedlegges og utgjør en del av leievilkårene.
1.2 Leietaker er ansvarlig for å lese og forstå disse vilkårene. Dersom ikke annet avtales/varsles skriftlig ansees vilkårene som akseptert.
1.3 Leietaker erkjenner og godtar å ha inngått leieavtalen uten å være avhengig av garantier fra EAS utover disse vilkår.

2. Definisjoner

2.1.1 Utleier betyr EAS som utleier av utstyr.
2.1.2 Leieavtale betyr disse leievilkårene og den individuelle leiekontrakten. Ved en eventuell konflikt mellom disse dokumentene, er det disse Leievilkårene som skal gjelde.
2.1.3 Utstyr menes det utstyr og / eller objekt spesifisert i innkjøpsordren, som utleier i henhold til leiekontrakten skal leie ut til leietaker.
2.1.4 Leietaker betyr den part annet enn utleier, som spesifisert i den individuelle innkjøpsordren.
2.1.5 Leveringsdato betyr den leveringsdato på utstyr som beskrevet på innkjøpsordren.
2.1.6 Innkjøpsordre betyr en individuell ordre på utstyr utstedt av Leietaker for utleiers priser på utstyr.
2.1.7 Leieperiode betyr den periode som leietaker i henhold til innkjøpsordre skal leie utstyret.

3. Utstyrets stand ved mottak

3.1 Med mindre EAS har mottatt skriftlig underrettelse om det motsatte innen fire arbeidsdager etter overtagelse, ansees alt utstyr som levert til riktig tid og i samsvar med leiekontrakt. Dersom Leietaker selv mottar utstyret senere enn 24 timer etter avtalt overtakelse, vil 3 dager etter utstyrslevering gjelde.

4. Eierforhold til maskinene

4.1 Maskinene er og skal til enhver tid være EAS’s eiendom, og Leietakeren skal ikke ha rett til, krav på eller andel i maskinene. Leietakeren skal ikke fjerne eller ødelegge eventuelle skilt eller merking på maskinene som viser at EAS er eier av maskinene. Leietakeren skal holde maskinene fri for og uten eventuelle og alle former for utlegg, tvangsfullbyrdelse, beslag, arrest, utpanting, retensjonsrett, sikkerhetsrett og heftelser. Leietakeren skal umiddelbart underrette EAS om slike heftelser. Leietakeren skal holde EAS skadesløs mot alle

5. Bruk av utstyret

5.1 Leietaker er ansvarlig for at bruker av utstyret setter seg inn i vedlagte brukermanualer og gjeldende regler, regulativer, forskrifter og vedlikeholdsrutiner innen utstyret tas i bruk.
5.2 Utstyret skal utelukkende brukes til oppgaver og formål det er beregnet for, og det skal behandles med forsiktighet.
5.3 Leietakeren skal sørge for at maskinene ikke brukes til formål utover merkeytelsen eller på en måte som kan antas å føre til at maskinene forringes (unntatt vanlig slitasje). Leietakeren skal holde seg informert om maskinenes stand og skal ikke bruke dem når de

6. Bruk av operatør

6.1 Dersom maskinene leveres med en operatør fra EAS, skal han arbeide under tilsyn og etter instruks fra Leietakeren eller dens representanter. Leietaker er ansvarlig for å vise bort, og eller irettesette operatøren dersom det oppdages at ikke gjeldende forskrifter for sikkerhet, helse og miljø ivaretas eller dersom operatørens oppførsel er upassende eller støtende. EAS skal informeres skriftlig om slike forhold. Leietakeren skal ikke tillate at andre personer betjener maskinene uten først å ha innhentet skriftlig samtykke fra EAS.
6.2 Leietaker skal godkjenne timelister / servicerapporter fra operatør skriftlig med signatur. Det er Leietakers ansvar å være tilstede når operatøren avslutter sitt arbeid for å gå igjennom og signere operatørens timelister / servicerapporter. Ikke signerte timelister / servicerapporter vil bli fakturert i sin helhet. EAS skal så langt det er mulig forsøke å få timelistene / servicerapportene signert.

7. Adgang til maskinene for vedlikehold

7.1 Leietakeren skal gi EAS’s ansatte, funksjonærer, representanter og forsikringsgivere adgang til maskinene til alle rimelige tider for å kontrollere og evt. vedlikeholde disse. Leietakeren skal stille maskinene til rådighet slik at EAS kan foreta vedlikehold eller service (enten rutinemessig eller annet) innen én uke etter at EAS har underrettet Leietakeren om at slikt vedlikehold eller slik service skal utføres. Under vedlikehold og inspeksjon kan det være nødvendig med planlagt driftsstans av maskiner som følge av hendelser utenfor.

8. Rutinemessig vedlikehold / Service

8.1 EAS skal, enten selv eller gjennom en avtale, sørge for regelmessig vedlikehold og service i avtaleperioden i henhold til EAS’s standardpraksis.
8.2 Leietaker er ansvarlig for å dekke alle kostnader for forbruksmateriell i forbindelse med service. Leietaker dekker også arbeidskostnader, reisekostnader, kost og losji i forbindelse med periodisk vedlikehold i leieperioden.
8.3 Leietaker skal selv eller gjennom en avtale med KSAS eller en tredjepart, sørge for regelmessig vedlikehold og service i avtaleperioden i henhold til EAS’s standardpraksis.
8.4 EAS kan følge opp og utføre periodisk vedlikehold på utstyr for Leietakers kostnader. En slik avtale skal være skriftlig og godkjent av begge parter.
8.5 Dersom periodisk vedlikehold ikke blir dokumentert utført i henhold til gitte intervaller under leieperioden, stilles Leietaker økonomisk ansvarlig for reparasjoner som følge av dette, samt kostnadene for neste service. I slike tilfeller kan EAS i tillegg fakturere et gebyr for manglende service opptil NOK 6.000,- + mva. Det økonomiske ansvaret begrenses oppad til utstyrets anskaffelsesverdi.
8.6 Dersom EAS gjennom en avtale skal utføre service, og unnlater å foreta service på maskinene innen én uke etter at EAS ble underrettet i henhold til bestemmelsene i dette punktet, skal kostnadene ved både neste service og eventuelle påfølgende reparasjoner som følge av unnlatt service dekkes av EAS.

9. Transport og retur av utstyr

9.1 Personalet fra EAS som bistår ved lasting og lossing, skal gjøre dette som representanter for Leietakeren og under Leietakerens tilsyn og instruks.
9.2 Avsender av utstyr er ansvarlig for å utstede fraktbrev / leveringsseddel.
9.3 Leietaker er ansvarlig for å returnere innleid utstyr når leien opphører. Uansett vilkår, dekker Leietaker alle kostnader for frakt og lossing til avtalt leveringsadresse med EAS. Dersom utstyr eller deler av utstyr ikke leveres tilbake samtidig vil Leietakeren faktureres for leie av gjenstående utstyr etter EAS sine gjeldende prislister eller etter nærmere avtale.

10. Driftsstans

10.1 EAS gir ingen kompensasjon eller erstatning som følge av planlagte driftsstanser til f. eks. nødvendig vedlikehold og ettersyn.
10.2 Dersom driftsstans på innleid utstyr inntreffer som følge av:
- tette filtre
- feil eller mangel på ekstern strømtilførsel
- mangel på rapportering av eller mangel på periodisk vedlikehold
- feil bruk
- feil eller mangelfull installasjon av Leietaker
dekker Leietaker alle omkostninger i forbindelse med reparasjon og utskiftning av innleid utstyr. Leietaker belastes også for leie i henhold til kontrakt under hele driftsstansen, samt under tiden for utskiftninger og reparasjoner.
10.3 Ved driftsstans som følge av andre feil eller mangler, dekker EAS omkostninger i forbindelse med reparasjon eller utskiftning av utstyr (unntak av pkt 10.6).
10.4 Dersom det er praktisk umulig å reparere maskinene, og alternative maskiner ikke er tilgjengelige, kan EAS avslutte leieforholdet omgående og vil ikke ha noe ansvar overfor Leietakeren for en slik avslutning eller eventuelle følger av en slik driftsstans, feil eller avslutning.
10.5 Ved eventuell driftsstans eller utilfredsstillende funksjon for deler av maskinene skal EAS underrettes umiddelbart. Leietakeren skal ikke forsøke å foreta reparasjonene på egen hånd, unntatt dersom EAS har gitt uttrykkelig tillatelse til dette.
10.6 Om driftsstans inntreffer Leietakers og EAS sin kontroll, vil leiekontrakten opphøre fra driftsstansens inntraff dersom ikke Leietaker dekker alle kostnader relatert til idriftsetting av anlegget.
10.7 Omkostninger for utskiftninger og reparasjoner som følge av driftsstans er begrenset oppad til 30% av leiekontraktens totale verdi. Leietaker kan dekke kostnader utover dette for å fortsette leien.
10.8 EAS skal gjøre alt som er praktisk mulig for å redusere tiden for driftsstans mest mulig. Leietaker kan ikke organisere / bestille ekspressfrakt eller øvrige tjenester uten EAS sin godkjenning fra selger eller ledelse.

11. EAS’s ansvar

11.1 Med forbehold for andre vilkår i avtalen skal EAS påta seg ansvar for skade på eller tap av maskinene som oppstår:
a) før maskinene leveres på avtalt leveringssted, dersom maskinene fraktes ved hjelp av transport som organiseres eller eies av EAS,
b) til montering av maskinene på leveringssted er fullført og funnet i orden, forutsatt at monteringen eksklusivt er fullstendig kontrollert eller utført av EAS,
c) fra demontering av maskinene begynner på leveringssted, forutsatt at demonteringen eksklusivt er fullstendig kontrollert og utført av EAS,
d) etter at maskinene er fjernet fra leveringssted dersom maskinene fraktes ved hjelp av transport som ordnes eller eies av EAS.

12. Priser og betalingsvilkår

12.1 Priser er spesifisert i vedlagt kontrakt og/eller faktureres månedlig i henhold til EAS sine til enhver tid gjeldende rater.
12.2 Leie, kjøp og kostnad for service og servicepersonell faktureres løpende dersom ikke annet er avtalt. Betalingsvilkår defineres i EAS´s ordrebekreftelse eller i kontrakt/innkjøpsordre signert av begge parter. Det løper morarenter dersom ikke betalingsvilkår overholdes.
12.3 Satser for leie faktureres i henhold til kontrakt. Ved leieperioder over 6 mnd. forbeholder EAS seg retten til å indeksregulere leieprisene i forhold til markedsprisene på tilsvarende utstyr. Leietaker skal i så tilfelle varsles minst 4 uker før en slik regulering gjennomføres.
12.4 EAS forbeholder seg retten til å kreve et avbestillingsgebyr på den totale gjenværende leiesummen dersom utstyret returneres før kontrakten utløper. Dersom en bekreftet ordre blir kansellert av Leietaker innen leveranse, kan EAS fakturere inntil 30 % av den totale leiesummen for hele perioden.
12.5 Reklamasjon på faktura må skje innen 4 dager før gjeldende fakturaforfall.

13. Forsikring og ulykker

13.1 Utstyret skal i hele leieperioden være forsikret. Kunden plikter å ha en gyldig forsikring for innleid utstyr, som dekker tyveri, skade, hærverk, brann, oversvømmelse og øvrig risiko som følge av at maskinene befinner seg eller brukes på eller ved bruksstedet.
13.2 Leietaker skal minimum en uke innen leiestart kunne fremvise gyldig dokumentasjon som navnet på forsikringsselskap, gyldig polisenummer, samt en bekreftelse på at forsikringsverdien er høy nok til å dekke utstyrets forsikringsverdi. Forsikringsverdien finnes på side 2 i tilbud/kontrakt.
13.3 Dersom Leietaker ikke har kan fremvise gyldig forsikringsavtale, må Leietaker kjøpe seg fri for forsikringsansvaret ved å betale for forsikringsfrafall. Frafallet vil da dekke reparasjon av utstyr eller kostnad ved bytte av utstyr som en konsekvens av slik risiko. Egenandelen ved hver enkelt slik hendelse beløper seg til NOK 15.000,- eks. mva. Kostnaden for frafall defineres av KSAS, og skal fremgå i leiekontrakt.
13.4 Kabel og oppbevaringsutstyr som f. eks kabeltrommel eller lignende inngår ikke i forsikringsfrafall. Ved tap av kabel vil Leietaker stilles økonomisk ansvarlig for anskaffelsesverdi av tilsvarende tapte kabler.
13.5 Ved grov uaktsomhet av Leietaker eller tredjepart vil Leietaker kunne bli stilt økonomisk ansvarlig, oppad begrenset til utstyrets anskaffelsesverdi. Forsikringsfrafall gjelder ikke ved grov uaktsomhet.
13.6 Dersom maskinene er innblandet i en ulykke/et uhell som fører til skade på personer eller eiendom, skal EAS umiddelbart underrettes over telefon og motta skriftlig bekreftelse pr faks eller e-post om dette. Leietakeren skal ikke komme med noen innrømmelser, tilbud, løfter om betaling eller erstatning uten skriftlig samtykke fra EAS.

14. Videre utleie / fremleie

14.1 Maskinene eller deler av disse skal ikke videre utleies, fremleies, lånes ut eller på andre måter stilles til rådighet for en tredjepart uten skriftlig samtykke fra EAS, og Leietakeren skal holde EAS skadesløs for eventuelle tap, skader, kostnader, omkostninger og utgifter som oppstår som følge av at denne bestemmelsen ikke overholdes.
14.2 Leietakeren skal ikke overdra avtalen, deler av avtalen eller fordeler og/eller rettigheter i henhold til avtalen uten først å ha innhentet skriftlig godkjenning fra EAS. EAS kan gi avslag uten nærmere begrunnelse.

15. Opplæring

15.1 Leietakeren plikter å sette seg inn i service og brukermanual før utstyret tas i bruk dersom ikke operatør til enhver tid er tilstede under bruk. For veiledning og hjelp ved driftsstans kan Leietakeren kontakte EAS sin 24 timers vakttelefon. Denne tjenesten skal på ingen måte benyttes for opplæring utenfor kontortid. EAS kan fakturere inntil NOK 995,- per påbegynte time for opplæring via vakttelefon utenfor kontortid.

16. Force majeure

B16.1 Leietaker eller EAS skal ikke ha ansvar for direkte eller indirekte følger av eventuelle forsinkelser eller manglende oppfyllelse som skyldes force majeure.

17. Mislighold, heving og oppsigelse

17.1 Avtalen kan heves med umiddelbar virkning dersom:
17.1.1 Vesentlig mislighold av avtalen forekommer.
17.1.2 En av de to partene er å anse som insolvent eller tas under behandling som konkursbo.

18. Skadesløsholdelse/Skadeserstatning

18.1 Leietaker er ansvarlig for:
18.1.1 tap og skade på eget samt sine underleverandørers eiendom, og
18.1.2 skade og dødsfall på eget og sine underleverandørers personell, og skal holde EAS skadesløs.
18.2 EAS er ansvarlig for:
18.2.1 tap og skade på egen samt sine underleverandørers eiendom så fremt Leietaker betaler EAS for fritak for slikt ansvar i henhold til artikkel 15.1; og
18.2.2 skade og dødsfall på eget og sine underleverandørers personell; og skal holde Leietaker skadesløs.
18.3 "Hver part skal holde den andre part fri for ansvar for konsekvenskostnader og indirekte tap, inkludert tap av inntekt."
18.4 Leietaker skal holde EAS skadesløs fra tredjeparts krav for tap og skade forvoldt av Leietaker eller dennes underleverandører.
18.5 EAS skal holde Leietaker skadesløs fra tredjeparts krav for tap og skade forvoldt av EAS eller dennes underleverandører.

19. Unntak fra garantier

19.1 EAS garanterer at maskinene ikke skal ha feil som gjelder konstruksjon, håndverk og materiale, og som kan påvirke riktig og sikker drift av maskinene, og skal utbedre slike feil som avdekkes eller forekommer i leieperioden. Dette gjelder ikke dersom feilen skyldes forhold på Leietakers hånd.

20. Fortrolighet

20.1 Alle opplysninger som en av partene får om virksomheten til den andre, skal være fortrolige og skal ikke avsløres for tredjeparter verken i avtaleperioden eller i tiden etterpå. Begge partene skal ta strengest mulige forholdsregler for å
håndheve denne bestemmelsen, og den forurettede parten har rett til å gå til alle de juridiske skritt som den mener er nødvendige, herunder umiddelbar heving av denne avtalen, dersom det påpekes brudd på denne bestemmelsen.

21. Tvisteløsning og lovvalg

21.1 Dersom det oppstår tvist eller uenighet etter denne avtale, skal partene forsøke å komme til en minnelig ordning. Leietaker kan ikke holde tilbake mer enn omtvistet beløp.
21.2 Eventuelle tvister skal behandles etter norsk lov. Rett verneting skal være Jæren Tingrett.

''Sist oppdatert 27.03.2025"
logo
© EA Solutions AS2025 | Org nr 819 827 842 MVA
PersonvernVilkårKontakt oss
post@easolutions.no24077006
Powered bySharefox